Δημοτική Κίνηση «Το Λιμάνι της Αγωνίας - Πειραιάς, η πόλη μας»

Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2011

Θέσεις της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ στον Πειραιά για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα του Ο.Λ.Π

Θέσεις - προτάσεις της
ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ στον Πειραιά, για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα του Ο.Λ.Π.
τις οποίες κατέθεσαν οι Δημ.Σύμβουλοι Γ.Καρδαράς και Μ. Σταθάκη ,
στηνχθεσινή Διαπαραταξιακή Επιτροπή του Δήμου Πειραιά.




ΤΟ  ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΤΟΥ ΟΛΠ
ΣΕ  ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ




Επιχειρούμε να συγκροτήσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την κοινωνική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της πόλης. Να σκεφτούμε, να συζητήσουμε και να προτείνουμε στην αυτοδιοίκηση και στους πολίτες, ένα ολοκληρωμένο πολεοδομικό-περιβαλλοντικό όραμα για τον Πειραιά, το οποίο θα πατάει σε ένα κοινωνικό και οικονομικό σενάριο διεξόδου από την κρίση.
Να διεκδικήσουμε  και να πετύχουμε μία αποτελεσματική και ουσιαστική δημόσια δημοκρατική διαβούλευση, σε όσα περισσότερα θεσμικά και κοινωνικά επίπεδα μπορούμε. Από το δημοτικό συμβούλιο μέχρι τις λαϊκές συνελεύσεις γειτονιάς. Θεωρούμε ότι η συζήτηση αυτή, όπως και κάθε συζήτηση για το μέλλον της πόλης γίνεται στα πλαίσια των συντεταγμένων δημοκρατικών θεσμών με ευθύνη τους και όχι με ευθύνη ιδιωτικών εταιρειών. Θεωρούμε επίσης ότι όλη αυτή η συζήτηση και ο σχεδιασμός οφείλει να ενταχθεί αμέσως στη διαδικασία σύνταξης και θεσμοθέτησης του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής.
Βρισκόμαστε μπροστά σε μία σημαντική εξέλιξη  για την πόλη του ευρύτερου Πειραιά. Η εξέλιξη ξεκινάει από την  επιλογή του ΟΛΠ για μία σειρά νέων έργων λιμενικών, κυκλοφοριακών, εμπορικής αξιοποίησης κ.α. Όπως και από τις παράλληλες πιέσεις της κτηματαγοράς για οικοδόμηση των μεγάλων πρώην βιομηχανικών και σιδηροδρομικών οικοπέδων από το Νέο Φάληρο έως τη Δραπετσώνα. Αυτά τα δύο,  διαμορφώνουν συνθήκες που με μεγάλη σιγουριά θα αλλάξουν τη μορφή της πόλης σε βάθος γενεών.
Αν υλοποιηθούν  τα προτεινόμενα μεγάλα έργα, όπως και  όσα γενικά διεκδικούνται από  τον ΟΛΠ, την Εθνική Τράπεζα, τον ΟΣΕ, τον ΗΣΑΠ και τους κατασκευαστικούς  ομίλους (Χαραγκιώνης κ.α.), τότε στον Παλατάκι, στα στη Δραπετσώνα, στους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς, στη Λεύκα και τα Καμίνια, στο Νέο Φάληρο θα προστεθούν περισσότερα από ένα εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα κτιρίων.
Η ανάπτυξη του λιμανιού δεν είναι αρνητική εξέλιξη για τους δήμους του Πειραιά. Η ανάπτυξη του  όμως εις βάρος της κοινωνίας, της πόλης και του περιβάλλοντος της, κάτι που κατ' επανάληψη έχει συμβεί, θα είναι μία ανεπίτρεπτη εξέλιξη.
Η αυτοδιοίκηση και τα κινήματα πολιτών έχουν υποχρέωση να «κόψουν την όρεξη» των εταιρειών, των τραπεζών και των πρώην ΔΕΚΟ για κερδοσκοπία μέσω της δόμησης της δημόσιας γης, των ακτές και των ελαχίστων ελεύθερων χώρων της πόλης.
Για μας είναι  ιδιαίτερα σημαντικά:
  • Ο Δημόσιος Χώρος ως βασικός κορμός ζωής της πόλης και βελτίωσης του ανθρώπινου και φυσικού περιβάλλοντος.
  • Ένα κοινωνικό και περιβαλλοντικό Αναπτυξιακό Πρότυπο για την πλειοψηφία του πληθυσμού και όχι για ολιγαρχία κερδοσκόπων και εταιρειών.
  • Η Δημοκρατία στις μετακινήσεις κυρίως για όσους δεν μπορούν να μετακινηθούν ή δεν θέλουν να μετακινηθούν με ΙΧ - αλλά και για να ελαφρύνουμε την πόλη από την ενεργοβόρα και περιβαλλοντικά καταστροφική ιδιωτική κυκλοφορία.
  • Το Λιμάνι για να δίνει στην πόλη και όχι για να παίρνει από αυτήν. Το λιμάνι το οποίο συλλειτουργεί με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής μοιράζοντας τα βάρη αλλά και τα οφέλη – με το Τροκαντερό, το Λαύριο, τη Ραφήνα και την Ελευσίνα.
  • Η διάσωση της τοπικής αγοράς και της βιοτεχνίας. Αυτό μπορεί να συμβεί με εκτεταμένες αστικές αναπλάσεις στο κέντρο και θωράκιση των αξιών γης σε ανεκτά επίπεδα στην περιφέρεια.
  • Η ενίσχυση της κατοικίας, κυρίως του κέντρου που συρρικνώνεται, αλλά και των συνοικιών που υποβαθμίζεται. Αυτό μπορεί να γίνει με κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές πρόνοιας,  πρασίνου, ελεύθερων χώρων κ.α. 
  • Το Αστικό Πράσινο και ο Πολιτισμός ως ραχοκοκαλιά του δημόσιου χώρου και της πόλης και ως αναπτυξιακά έργα για την αναστροφή της κρίσης.
  • Με αυτούς τους όρους μιλάμε για τα νέα έργα του λιμανιού. Υπό τους όρους του  δημόσιου, πολιτιστικού, αρχαιολογικού και πράσινου χαρακτήρα του θαλασσίου μετώπου από τα Λιπάσματα μέχρι το Φάληρο. Υπό τους όρους των αντισταθμιστικών ωφελειών για την πόλη του Πειραιά.


Υπάρχουν  τρεις επιμέρους  ενότητες οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία:


1. Η δημοκρατία στις  μετακινήσεις
Η ανάπτυξη των μέσων σταθερής τροχιάς με ή χωρίς το monorail γύρω από το λιμάνι, σε σύνδεση με τους σταθμούς του  Τραμ, του ΗΣΑΠ, του Μετρό και  του ΟΣΕ θα βοηθήσει τους πολίτες  αλλά και τη λιμενική λειτουργία. Το ίδιο και η επέκταση των γραμμών του Μετρό και του Τραμ προς το κέντρο του Πειραιά, την Πειραϊκή, το Κερατσίνι, το Πέραμα, όπως και η επιτάχυνση των απαράδεκτα καθυστερημένων έργων υπογειοποίησης και εκσυγχρονισμού των γραμμών ΗΣΑΠ (όπως και του Τραμ), η ομαλοποίηση και πύκνωση των δρομολογίων του Προαστιακού. Αυτά οφείλουν να γίνουν με στόχο την όλο και μεγαλύτερη μείωση της χρήσης του ΙΧ. Επομένως η ιδέα των διαφόρων υποθαλάσσιων  ή υπόγειων τούνελ για ταχύτερη κυκλοφορία ΙΧ δεν έχει θέσει σε έναν περιβαλλοντικό σχεδιασμό. Η ιδέα της κατασκευής υπόγειων γκαράζ σε πλατείες και πράσινους χώρους της πόλης επίσης είναι καταστροφική. Οι μόνοι που θα βοηθηθούν από αυτά τα έργα, είναι οι εργολάβοι οι οποίοι θα τα κατασκευάσουν με 85% επιδοτήσεις και δωρεάν οικόπεδα! Αντίθετα χρειάζονται περιφερειακά γκαράζ στην περιφέρεια, κοντά στους «εξωτερικούς» σταθμούς των ΜΣΤ, στο Παλατάκι, στην Ακτή Βασιλειάδη, στο Νέο Φάληρο, στη Λεύκα, στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη, στο μέλλον στο Ικόνιο δίπλα στο Τραμ ή το Μετρό.
2. Ο  πολιτισμός, τα νεώτερα μνημεία  και οι αρχαιολογικοί   χώροι
Η δημιουργία  χώρων πολιτισμού, μουσείων, η ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων γύρω από  το λιμάνι και στην πρώην βιομηχανική  ζώνη είναι θετική. Τα τείχη και  οι αρχαίες πύλες, οι ανασκαφές του  κέντρο, το θέατρο και οι νεώσοικοι της Ζέας, τα νεοκλασικά και βιομηχανικά μνημεία δηλαδή οι γερανοί και οι ναυπηγικές δεξαμενές της Ηετιώνειας, ο σιδηροδρομικός σταθμός και η πεζογέφυρα του Αγίου Διονυσίου, το συγκρότημα ΟΣΕ-Δηλαβέρη-Ρετσίνα-ΚΥΔΕΠ στη Λεύκα, τα εργοστάσια της οδού Πειραιώς, ο ταινιόδρομος Κράκαρη, το υαλουργείο, ο ηλεκτρικός σταθμός και το Ινστιτούτο Κανελλοπούλου των Λιπασμάτων, τα ιστορικά τμήματα του εργοστασίου της ΑΓΕΤ, τα Σφαγεία και το Γυψάδικο στη Δραπετσώνα, ο ΑΗΣ Νέου Φαλήρου, το δεύτερο εργοστάσιο Δηλαβέρη στη Νίκαια, η πολιτιστική κληρονομιά των καρνάγιων του Περάματος. Μαζί με τους υπόλοιπους πόλους πολιτισμού στα κέντρα των δήμων, τις αρχαιότητες τα μουσεία και τα ιστορικά κτίρια, τα πολιτιστικά κέντρα, τα θέατρα και τους θερινούς κινηματογράφους. Σε αυτό το πλαίσιο, η ανάδειξη της “Πολιτιστικής Ακτής” στην Ηετιώνεια μας βρίσκει σύμφωνους. Αν πρόκειται εκεί να λειτουργήσει πολιτισμός, μουσεία, αίθουσες τέχνης, μουσικής. Αν πρόκειται να αναδειχθούν τα ιστορικά κτίρια και αυτό  να γίνει όχι εις βάρος, αλλά εις όφελος και των άλλων μουσείων της πόλης. Ας ξεκαθαρίσουμε όμως ότι με την έννοια πολιτισμός δεν εννοούμε την υποκουλτούρα των αναψυκτηρίων της ακτής και τη μαζική κουλτούρα των πολυκινηματογράφων, των διαφόρων χώρων μαζικής αναψυχής τύπου Village και Allou Fan Park. Από αυτά χορτάσαμε!
3. Το αστικό πράσινο  και οι ακτές
 Η πόλη  ασφυκτιά αποκλεισμένη πίσω από τις ακτές της, ασφυκτιά από την έλλειψη ελεύθερων και πράσινων χώρων. Η απαράδεκτη αναλογία 2,5 τ.μ. πρασίνου /κάτοικο  της Αθήνας, στον Πειραιά πέφτει στο 1,55  τ.μ./κάτοικο. Από τα 20 χλμ ακτογραμμής, μόλις 5 είναι ελεύθερα και αυτά χάρη στους αγώνες των κατοίκων στο Πέραμα, στο Κερατσίνι, στην Πειραϊκή και τη Ζέα που έριξαν φράγματα, αυθαίρετα αναψυκτήρια και απέτρεψαν μπαζώματα της θάλασσας και ιδιωτικοποιήσεις. Επομένως οποιοσδήποτε αποκλεισμός της ακτής, οποιαδήποτε επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων στην Πειραϊκή, στο Παλατάκι, στη Δραπετσώνα, οποιαδήποτε οικοδόμηση ελεύθερου χώρου θα μας βρει αντίθετους. Δηλώνουμε ξεκάθαρα: τα Λιπάσματα θα γίνουν πάρκο πρασίνου αφού πρώτα η Εθνική Τράπεζα φροντίσει να απομακρύνει τα τοξικά που έθαψε παράνομα στο έδαφος τους, το καλοκαίρι του 2003. Το Παλατάκι θα μείνει αδόμητο, θα πρασινίσει και θα ανοίξει στους πολίτες του Πειραιά. Απαιτούμε από τον ΟΛΠ να σταματήσει κάθε προσπάθεια επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων στο πέλαγος, εις βάρος του θαλασσίου περιβάλλοντος και των ανοικτών ακτών της Πειραϊκής,της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου.
Για τις θέσεις του  Δήμου Πειραιά  σχετικά με το Αναπτυξιακό  Πρόγραμμα του  ΟΛΠ
Με βάση το πλαίσιο  και τους άξονες που περιγράψαμε  συμφωνούμε εν μέρει τις διαπιστώσεις του Δήμου Πειραιά και διαφοροποιούμαστε σε κάποιες εξ’ αυτών. Φοβούμαστε όμως ότι  η Δημοτική Αρχή δεν έχει ένα ανάλογο πλαίσιο με βάση το οποίο σχεδιάζει, συζητάει, διαπραγματεύεται:
  • Είμαστε θετικοί στην επέκταση του κρηπιδώματος του λιμένα Αλών για λόγους κυκλοφοριακούς και λειτουργικούς αλλά όχι εμπορικούς.
  • Είμαστε θετικοί στην επισκευή της "Παγόδας" και την επαναλειτουργία ως εκθεσιακού χώρου με δυνατότητες μη εμπορικών κοινωνικών-πολιτιστικών εκδηλώσεων της πόλης και συνεδρίων.
  • Είμαστε θετικοί σε όποια πράσινη ή περιβαλλοντική διάσταση της ανάπλασης του λιμανιού είτε αφορά τεχνολογία είτε διαμορφώσεις.
  • Είμαστε θετικοί στην «Πολιτιστική Ακτή» υπό τους όρους της διατήρησης της χρήσης των υπαρχόντων μουσείων του Πειραιά, της διάσωσης των ιστορικών κτιρίων και εγκαταστάσεων (Silo, ταινιόδρομοι, μόνιμες δεξαμενές, αποθήκες) και της ένταξης σε αυτήν του Σ.Σ Αγίου Διονυσίου, της ενοποίησης με τους χώρους της Λεύκας μέσω ενός πράσινου διαδρόμου (πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου) στις γραμμές του τραίνου και της ανάπτυξης ενός πολιτιστικού δημόσιου χαρακτήρα και όχι ενός χαρακτήρα εμπορικής εκμετάλλευσης μαζικής αναψυχής. 
  • Είμαστε θετικοί στην αποκατάσταση του βιομηχανικού μνημείου του ταινιόδρομου Κράκαρη.
  • Είμαστε δίπλα στον Δήμο στη διεκδίκηση των 70 στρεμμάτων στο Παλατάκι, όχι για δόμηση αλλά για χρήσεις πρασίνου, πολιτισμού και ήπιας αναψυχής.
  • Για το monorail λέμε: Θα μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες εντός του λιμανιού. Για αυτό είναι ένα έργο βελτίωσης των κυκλοφοριακών υποδομών. Το κόστος του είναι τεράστιο αν οι αριθμοί που κυκλοφορούν αληθεύουν. Υπάρχει αισθητική επιβάρυνση του αστικού μετώπου και των νεώτερων μνημείων (Μέγαρο ΗΣΑΠ, Μέγαρο ΝΑΤ, Τινάνειος Κήπος, Μέγαρο Βάττη, Ναοί Αγ. Σπυρίδωνα και Αγ.Νικολάου) από την υπερυψωμένη κατασκευή. Αντίθετα η διαμόρφωση μία γραμμής λιμανιού με ελαφρό επίγειο μέσο σταθερής τροχιάς σε συνδυασμό με τις 4  γραμμές Τραμ, Μετρό, ΗΣΑΠ, Προαστιακού θα ήταν η βέλτιστη λύση και θα ενίσχυε τις κυκλοφοριακές δυνατότητες όχι μόνο του λιμανιού αλλά και της πόλης.
  • Ο Β’ επιβατηγός σταθμός Κανέλλου είναι μία υπερβολή που βασίζεται στην ιδέα της γιγάντωσης του λιμανιού με επεκτάσεις προς το πέλαγος. Κατά συνέπεια πρέπει να περιοριστεί.
  • Το ελικοδρόμιο είναι καλό  για τη λειτουργία του λιμανιού. Όμως οι κάτοικοι της Πειραϊκής και του Χατζηκυριάκειου βιώνουν την τρομερή ηχητική ρύπανση από τις πτήσεις των ελικοπτέρων σε χαμηλό ύψος καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, προκειμένου να μετακινηθούν 2-3 VIP. Αυτό είναι πρόβλημα! Είναι άλλο ένα ελικοδρόμιο για λόγους ασφαλείας και άλλο ένα ελικοδρόμιο για ολίγους εκλεκτούς που ενοχλούνται από το κυκλοφοριακό.
  • Είμαστε αντίθετοι για πολλούς λόγους στην επέκταση του λιμανιού στο πέλαγος. Θα δημιουργήσει τεράστιες εκτάσεις μπετόν.  Θα επιβαρύνει το τοπίο και την ακτή της Πειραϊκής. Θα επιβαρύνει κυκλοφοριακά ένα από τα τελευταία σχετικά ήσυχα τμήμα της πόλης. Θα επιβαρύνει το στενό της Σαλαμίνας, την έξοδο του εργοστασίου βιολογικού καθαρισμού της Ψυτάλλειας με προφανείς κινδύνους ρύπανσης του Σαρωνικού.
  • Τα υποθαλάσσια τούνελ είναι πανάκριβα έργα τα οποία δεν δικαιολογούνται από τη σχέση κόστους-οφέλους Το τούνελ των ΙΧ και των τουριστικών λεωφορείων θα επιβαρύνει το Χατζηκυριάκειο και την Πειραϊκή με πρόσθετη κυκλοφορία.
  • Δεν έχουμε εικόνα των επεκτάσεων στο Κερατσίνι (λιμένας Ηρακλέους). Όμως πιστεύουμε ότι μέσα από ένα δίκτυο λιμένων Αττικής μπορούν να λυθούν πολλά ζητήματα. Να λειτουργήσουν δηλαδή θέσεις κρουαζιέρας και στο Λαύριο, Ραφήνα, Τροκαντερό ελαφραίνοντας τον Πειραιά, να λειτουργήσουν εμπορικές λιμενικές χρήσεις στην τεράστια επέκταση του λιμανιού της Ελευσίνας με τον ίδιο σκοπό. Είμαστε τέλος θετικοί σε όποια βελτίωση - εκσυγχρονισμό της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στο Πέραμα η οποία θα γίνει σε διάλογο με τον Δήμο Περάματος και τους εργαζόμενους στα καρνάγια.

                                                                  ΣΥΜΜΑΧΙΑ στον Πειραια

  

Δεν υπάρχουν σχόλια: