Δημοτική Κίνηση «Το Λιμάνι της Αγωνίας - Πειραιάς, η πόλη μας»

Σάββατο, 17 Μαρτίου 2018

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ "ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ" ΓΙΑ ΤΟ MASTER PLAN ΤΗΣ ΟΛΠ Α.Ε│15-3-2018

Πειραιάς, 16 Μαρτίου 2018

ΛτΑ ►ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ│15-3- 2018

Την άρρηκτη σχέση της πόλης του Πειραιά με το λιμάνι της οφείλει να συνυπολογίσει ο
οποιοσδήποτε σχεδιασμός της ΟΛΠ Α.Ε, επισήμαναν μέλη και δημοτικοί σύμβουλοι της
παράταξης «το Λιμάνι της Αγωνίας- Πειραιάς η πόλη μας», στη διάρκεια συνέντευξης
Τύπου, κατά την οποία παρουσιάστηκαν οι θέσεις και οι προτάσεις του ΛτΑ για το Σχέδιο
Ανάπτυξης και Διαχείρισης (master plan) της Ο.Λ.Π  Α.Ε. ​
Ακριβώς επειδή, η Σύμβαση Παραχώρησης (άρθρο 6 §2) του πλειοψηφικού πακέτου των
μετοχών της Ο.Λ.Π  Α.Ε στην Cosco υποχρεώνει την εταιρεία να αντιμετωπίζει το λιμάνι ως
δημόσιο λιμάνι, να διαφυλάσσεται δηλαδή ο χαρακτήρας του κοινόχρηστου λιμανιού και να
μην αντιμετωπίζεται ως ιδιωτική έκταση, θέλουμε και πρέπει, όχι μόνο εμείς το ΛτΑ, αλλά
και ο Δήμος, η περιφέρεια, οι φορείς και οι κάτοικοι να έχουμε λόγο πάνω σε αυτά τα έργα
που θα σημαδέψουν με τρόπο μη αναστρέψιμο την πόλη μας, με βασική επιδίωξη την
ελαχιστοποίηση των αρνητικών συνεπειών τους και την αύξηση των θετικών τους προς
όφελος της πόλης, αλλά και των υπόλοιπων παραλιμένιων δήμων. Και προς αυτή την
κατεύθυνση -του σχεδιασμού από κοινού- φαίνεται να κινούμαστε όλοι οι εμπλεκόμενοι,
αφού συναίνεσε και ο μέχρι πρόσφατα αποστασιοποιημένος Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης
Μώραλης, δίνοντας πράσινο φως στην έναρξη της διαβούλευσης σε ειδική συνεδρίαση του
Δημοτικού Συμβουλίου (12-3- 18).
Η συνεννόηση και η σύμπλευση σε βασικές στοχεύσεις -που αρχίζει να διακρίνεται- μεταξύ
του Δήμου, της Περιφέρειας, των φορέων της πόλης και της κοινωνίας των πολιτών
συνιστούν προϋπόθεση για την επιτυχία της όποιας παρέμβασης, καθώς όσο
αποφασισμένοι επενδυτές/επιχειρηματίες κι αν είναι οι Κινέζοι, δεν θα ήθελαν να έχουν
απέναντί τους μια ολόκληρη πόλη. Μια πόλη που έχει εκπονήσει Σχέδιο Ολοκληρωμένης
Αστικής Παρέμβασης και πάνω στο οποίο θα πρέπει να κουμπώσει το master plan της
Ο.Λ.Π Α.Ε, προκειμένου τα σχεδιαζόμενα έργα να μην λειτουργήσουν ανταγωνιστικά προς
την πόλη, αλλά αντίθετα να συνεισφέρουν στη βελτίωση του βιοτικού της επιπέδου και της
καθημερινότητάς της.
Με διάθεση να συμβάλλουμε στη διαβούλευση και στην παρουσίαση συνολικής πρότασης
εγκεκριμένης από το Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε η διεκδίκησή μας να είναι ισχυρή και μη
αμφισβητήσιμη, η δημοτική μας κίνηση «το Λιμάνι της Αγωνίας – Πειραιάς η πόλη μας» με
συνέπεια και υπευθυνότητα καταθέτει τις θέσεις και τις προτάσεις της, αφού σημειώσουμε
ότι αξιολογούμε θετικά τα έργα συντήρησης, επισκευών, εξοπλισμού και
εκβαθύνσεων που προβλέπονται στον σχεδιασμό της Ο.Λ.Π Α.Ε για το κεντρικό λιμάνι.

Α- για τα Λιμενικά Έργα Κρουαζιέρας και τα Αστικά/Εμπορικά Έργα
Υποστήριξης Κρουαζιέρας

▬ Έχοντας υπόψη τρία αντικειμενικά στοιχεία, που είναι:
 η μείωση της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά ειδικότερα στην περιοχή της
ανατολικής Μεσογείου
 η ποιοτική αλλαγή της σύνθεσης των επιβατών, αύξηση του home porting (λιμάνι
εκκίνησης κρουαζιέρας) σε 500.000, που προϋποθέτει την ύπαρξη μεγαλύτερων
εγκαταστάσεων σε επιβατηγούς σταθμούς, όχι σε προβλήτες
 η δυνατότητα προκράτησης θέσης ελλιμενισμού με ορίζοντα διετίας, που
εφαρμόζεται εδώ και ένα χρόνο, αφήνοντας περιθώρια για καλύτερο
προγραμματισμό δρομολογίων
θεωρούμε ότι ούτε αναγκαία ούτε απαραίτητη είναι η επέκταση των
προβλητών. Αντίθετα, δημιουργεί πολλά προβλήματα και ένα ντόμινο κατασκευών
συνοδών έργων της που θα επιφέρουν επιβλαβείς συνέπειες στη λειτουργία της πόλης και
στη βίωση του περιβάλλοντός της από τους ανθρώπους της, ενώ θα οδηγήσει στην
αλλοίωση του τοπίου της Πειραϊκής.
▬ Θετική κρίνουμε τη δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων μέσα στο λιμάνι, αν σ’ αυτές δεν
συμπεριληφθεί η Παγόδα, αν μειωθεί ο αριθμός τους (γίνεται λόγος για τέσσερα
ξενοδοχεία), αν δεν ξεπεραστούν τα επιτρεπόμενα από τον ΓΟΚ όρια δόμησης (32 μέτρα, 9
όροφοι) και αν δεν διασφαλιστεί η λειτουργία των ξενοδοχείων της πόλης.
▬ Διαφωνούμε κατηγορηματικά με τη δημιουργία εμπορικού κέντρου (mall), διότι έτσι
εδραιώνεται ένας εμπορικός ανταγωνισμός σε βάρος της τοπικής αγοράς και στηρίζουμε
την ενίσχυση του Σταθμού Κρουαζιέρας με χρήσεις μικρής κλίμακας για την γρήγορη
εξυπηρέτηση των επιβατών και μόνο.
▬ Εκτιμάμε ότι η χρήση της Παγόδας πρέπει να καλύψει τις ανάγκες για τις οποίες
κατασκευάστηκε, να παραμείνει δηλαδή σταθμός υποδοχής-αναμονής επιβατών
κρουαζιέρας με τις απαραίτητες λειτουργίες αναψυχής και εμπορίου.
▬ Διεκδικούμε την επιστροφή των «Ποσειδωνίων» στην πόλη μας με μία σύγχρονη μόνιμη
τριπολική εκθεσιακή υποδομή στο κεντρικό λιμάνι (Παλατάκι, Άγιο Νικόλαο και Πολιτιστική
Ακτή) και με τη δημιουργία ενός μόνιμου ελκυστικού παραλιμένιου πεδίου που θα μπορεί
να φιλοξενεί εκθέσεις σε όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς και τη δημιουργία συνεδριακού
κέντρου υψηλών προδιαγραφών, δίνοντας ώθηση στον Συνεδριακό Τουρισμό, από τον
οποίο θα επωφεληθεί σημαντικά η πόλη.
▬ Κοντά σε όλα αυτά, κρίνουμε απαραίτητο το άνοιγμα της περιοχής των αρχαιοτήτων
(Κονώνειο Τείχος, Στήλη Θεμιστοκλή) με κατάλληλες διαμορφώσεις περιπάτου και πυκνού
αστικού πρασίνου.

Β- για την Ανάπλαση της Πολιτιστικής Ακτής
Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι στο master plan υπάρχει περιορισμένη μέριμνα για την
ανάπλαση της Πολιτιστικής Ακτής. Πέρα από την αναφορά της δημιουργίας του Μουσείου
Μετανάστευσης και της εγκατάστασης του Ιστορικού Αρχείου του ΟΛΠ στην Πέτρινη
Αποθήκη, η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης μας μοιάζει να
υποβαθμίζεται. Εκτιμώντας ότι αυτό είναι ακριβώς το στοιχείο που θα δώσει στον Πειραιά
την αίγλη μιας πόλης προορισμού και θα τον απαλλάξει από τον χαρακτηρισμό της πόλης –
transit, αλλά και θα τον καταστήσει πόλο έλξης για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου και όχι
μόνο, διεκδικούμε:
 την κατασκευή του διεθνούς εμβέλειας Εθνικού Μουσείου Εναλίων
Αρχαιοτήτων στο Σιλό
 την ανάδειξη των Μόνιμων Κτιστών Δεξαμενών ΟΛΠ
 την ανάδειξη του ταινιόδρομου Κράκαρη και
 την ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Liberty»

Γ- για το Κυκλοφοριακό και το Περιβάλλον
Εκτιμάμε ότι η αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά θα είναι από ανύπαρκτη έως ιδιαίτερα
βλαπτική για την πόλη εάν δεν συνδυαστεί με σειρά μέτρων περιβαλλοντικής αναβάθμισης,
όπως δραστική μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων, μείωση των θορύβων, διαχείριση των
υγρών και στέρεων αποβλήτων σύμφωνα με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η
ατμοσφαιρική ρύπανση και οι θόρυβοι και γενικότερα η όχληση από τη λειτουργία του
λιμανιού είναι ιδιαίτερα αυξημένη και με την περαιτέρω σχεδιαζόμενη ανάπτυξή του θα
επιδεινωθεί. Γι’ αυτό και επιβάλλεται:
 άμεση εκπόνηση κυκλοφοριακής/περιβαλλοντικής μελέτης με ορίζοντα 20ετίας
 συνδυασμός των μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με το υπάρχον δίκτυο
πόλης και τις νέες επεκτάσεις των Μέσων Σταθερής Τροχιάς (Μετρό, Τραμ,
Προαστιακός)
 ελάφρυνση της Ακτής Κονδύλη με παραχώρηση της ζώνης του κιγκλιδώματος
ΟΛΠ, πλάτους μίας λωρίδας, στη νέα γραμμή Τραμ προς Κερατσίνι – Πέραμα
 εκπόνηση συνολικής περιβαλλοντικής μελέτης για την επιβάρυνση της πόλης
από τη λειτουργία του λιμανιού, αλλά και από τη λειτουργία των
προστιθέμενων προβλητών κρουαζιέρας
 άμεση έναρξη έργων ηλεκτροδότησης των πλοίων ακτοπλοΐας και
κρουαζιέρας στους προβλήτες για περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων
 έλεγχος καυσαερίων
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι κρίνουμε θετικά τη λειτουργία δικτύου
οικολογικών λεωφορείων (eco buses) στην εσωτερική επικοινωνία του Κεντρικού Λιμένα και
στη σύνδεσή του με την πόλη. Ωστόσο, το πλέγμα eco buses και Μέσων Σταθερής Τροχιάς
δεν φαίνεται να επηρεάζει την κίνηση των τουριστικών λεωφορείων, τα οποία θα
εξακολουθούν να διασχίζουν και να ρυπαίνουν την πόλη, ενταγμένα σε μια στρατηγικά
κρίσιμη δραστηριότητα των εταιρειών κρουαζιέρας, δηλαδή την πώληση εκδρομών και
sightseeing.

Δ- Λιμάνι ανοιχτό στην πόλη
Η Cosco χρησιμοποιεί και θα χρησιμοποιεί ένα έτοιμο λιμάνι που ανήκει στους
παραλιμένιους δήμους, οι οποίοι υφίστανται την επιβάρυνση από τη λειτουργία του.
Χρησιμοποιεί και θα χρησιμοποιεί τις υποδομές του, τους δρόμους της πόλης, τη θάλασσά
του. Όποιο καλό έργο και να κάνει στην πόλη, η πόλη δεν θα της έχει υποχρέωση, διότι
αποτελεί απλώς ανταπόδοση για τη χρήση που κάνει και για την επιβάρυνση που αυτή
προκαλεί.
Καθώς η πόλη του Πειραιά ζούσε και ζει από το λιμάνι της, ο όποιος σχεδιασμός της
Ο.Λ.Π. Α.Ε. επιβάλλεται να λαμβάνει υπόψη τη σύνδεση της πόλης με το λιμάνι,
τόσο για τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσα στην πόλη όσο και για την καλύτερη
λειτουργία της αγοράς, έτσι ώστε να διαχέεται στην ίδια την πόλη μέρος του
πλούτου – που πιθανό να αυξηθεί σημαντικά με τα νέα επιχειρηματικά σχέδια της Cosco.
Επίσης, στα έργα που θα πραγματοποιηθούν στον χώρο του κεντρικού λιμανιού, αλλά και
στο ευρύτερο λιμάνι, πρέπει να αξιοποιηθούν οι παραγωγικές δυνάμεις της πόλης, ώστε η
προστιθέμενη αξία του λιμανιού να παράγεται σε συνεργασία με την πόλη.
Αυτά συνιστούν βασικούς όρους της συνύπαρξης της πόλης με το λιμάνι, που μαζί με την
ποιότητα ζωής, τον πολιτισμό, την αναψυχή και την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα
σηματοδοτούν την έννοια «λιμάνι ανοιχτό στην πόλη». Με αυτό το πρόταγμα θα
συνεχίσουμε τον αγώνα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: